Kundesenter
dummy10x10.png

Vitnett Kundesenter

 
Få hjelp og informasjon fra oss.

Åpningstider: Man-Fre: 10:00-16:00

Telefon: 72 42 44 44

- Telefon åpen 08:30-16:30 - Vakttelefon åpen 16:30-21:00
- Legg igjen beskjed på svarer frem til kl 21
(kun ved alvorlige feil på internett og TV)
dummy10x10.png
Image

Bredbånd

Netflix anbefaler at du har minst 5 Mbit/s for å se filmer i HD-kvalitet. Enkelte filmer sendes i Ultra HD format, dette formatet krever minst 25 Mbit/s. 

Vitnett anbefaler linjehastighet på minst 50 Mbit/s, da de fleste har mange enheter som bruker nettet samtidig. Da er det viktig å ha nok hastighet slik at du ikke skal opplever irriterende hakking og forsinkelser. 
Hastigheten på internett garanteres kun dersom din datamaskin er knyttet direkte til modemet med en nettverkskabel. Får du lav hastighet med kabel bør du kontakte oss, slik at vi får sjekket at du ligger inne med riktig oppsett.

Du kan måle kapasiteten på bredbåndsforbindelsen din på nettfart.no.
Her er noen tips om hva du kan gjøre om det trådløse nettet oppleves tregt!Dersom du benytter trådløst i stedet for kabel, kan du oppleve noe varierende hastighet. Dette er fordi det kan være andre trådløse sendere/rutere i området som påvirker signalene og skaper konflikter. 

De siste årene har norske husstander fått stadig høyere bredbåndshastigheter. Likevel opplever ikke alle å få den hastigheten de abonnerer på. Hvis hastigheten er lavere enn det abonnementet ditt tilsier, kan dette skyldes flere ting.


Svakeste ledd avgjør hastigheten
En årsak kan være feil eller overbelastninger i selve hjemmenettverket. Noen av de vanligste årsakene til redusert hastighet på bredbåndet ligger imidlertid noen ganger innenfor hjemmets fire vegger: En del trådløse rutere er for gamle til at de kan takle dagens høye hastigheter. I andre tilfeller kan det være det trådløse nettverkskortet i pc-en som ikke lenger henger med på notene. Hvis du opplever at du ikke får hastigheten du forventer bør du derfor først sjekke om det er den trådløse forbindelsen som er årsaken.

Problemer med hastigheten skyldes ikke nødvendigvis en teknisk feil, men hvis utstyret du bruker hjemme har rukket å bli noen år bruker det en gammel standard for overføringen av de trådløse signalene.

Et annet moment som kan bidra til at ruteren ikke yter maksimalt kan være et stort antall trådløse rutere i et boligområde. De fleste trådløse rutere opererer på samme frekvens (2,4 GHz), og er det flere på nett samtidig innenfor et lite område, må de dele på denne frekvensen, noe som kan gå ut over hastigheten.


Sjekk dette om hastigheten ikke er som forventet:

  1. Skru modemet/ruteren av og på, det hjelper i mange tilfeller.
  2. Sjekk den trådløse ruteren.
    For å avklare om det er den trådløse ruteren din som er begrensningen kan du forsøke å koble en pc eller Mac med en nettverkskabel rett i ruteren fra Vitnett.
  3. Flere enheter samtidig på nett?
    Dersom det er flere enheter (datamaskiner, nettbrett eller annet utstyr) som bruker samme bredbåndslinje, vil disse dele på den tilgjengelige kapasiteten. Slå av eller koble fra andre enheter slik at du bare har en enhet koblet til nettverket.
  4. Beskytt pc-en
    Dersom det er programvare på enhetene dine som bruker av kapasiteten din uten at du er klar over det, vil hastigheten du opplever på nett være begrenset. Dette kan for eksempel være om du har fått virus på pc-en din eller fått såkalt «spyware» som bruker av bredbåndslinjen din. Vi anbefaler at du installerer antivirus på din pc for å beskytte maskinen din mot virus og uønsket programvare når du er på nett.
Vitnett fiber/kabelbredbånd gir optimal hastighet og sikkerhet når PC’er er tilkoblet via kabel.

Sjekk også hvilken kryptering du benytter – dette har betyding for datasikkerheten i din bolig. Vitnett anbefaler WPA dersom du har nyere PC-utstyr som støtter dette!
Mange har behov for mer kapasitet på nettet i dag enn før. Vi kan lett oppgradere ditt abonnement til ditt behov. I dag går de fleste både på hytte og bolig abonnement fra 100 Mbit og oppover. Ta kontakt med oss for å bestille en oppgradering av ditt nett.